Brynild

Pressemelding, 02.05.2023

Familiebedriften Brynild leverte i 2022 30 millioner kroner i driftsresultat

I 2022 leverte Brynild omsetning på 867 millioner kroner (-3%), driftsresultat på 30 millioner kroner og stabile markedsandeler. «Dette er en sterk prestasjon i et fallende dagligvaremarked der stigende priser på energi og andre råvarer har økt kostnadene i hele vår verdikjede» sier Brynild-sjef Anders Brynildsen. Totalt solgte Brynild mer enn 70 millioner produkter – det vil si nær 300.000 hver eneste arbeidsdag!


For Brynild har 2022 vært nok et år med unntakstilstand i våre verdikjeder. Særlig er det situasjonen i Ukraina som har gitt stigende priser på energi og mer usikker tilgang på råvarer for bedriften som er markedsleder på nøtter og sukkervarer i Norge. «128-åringen Brynild klarte å navigere gjennom nok et år med uforutsigbare forhold, og det er et imponerende lagspill som ligger bak resultatene» forteller Brynild-sjef Anders Brynildsen. Etter 2 år med markedsvekst gjennom koronasituasjonen viste vår del av dagligvarehandelen i 2022 tilbakegang etter ønsket normalisering av samfunnet. Stabile markedsandeler for Brynild betyr at vi likevel lykkes med å opprettholde vår konkurransekraft.


På tross av stigende priser på energi og andre råvarer som har økt kostnadene i hele vår verdikjede, har vi jobbet hardt for å sikre stabile leveranser til norske og svenske matbutikker. Når strømregningen alene har økt med 22 millioner kroner forklarer dette mesteparten av fallet fra 58 til 30 millioner kroner i driftsresultat.


«Det viktigste av alt er den jobben som gjøres i alle ledd av bedriften vår, og jeg er mektig stolt av det Brynild-teamet har levert i nok et år med veldig krevende rammevilkår. Det nære samarbeidet med våre kjedekunder og partnere i handelen har bidratt til stabile leveranser til matbutikkene i Norge og Sverige» fortsetter Brynild-sjefen.

Vil vokse videre

Etter å ha levert et solid 2021 hvor Brynild tok markedsandeler i begge hjemmemarkedene Norge og Sverige har bedriften i 2022 lykkes med å beholde markedsposisjonene og er nå rigget for videre vekst. Som en del av dette har integrasjonen av den svenske sukkervarespesialisten Troll-Gott som Brynild kjøpte i 2021 vært vellykket. Vekstplanen er først og fremst basert på organisk vekst og starten på 2023 virker lovende. Vi har jobbet intensivt med våre innovasjonsplaner for å sikre at vi har et treffsikkert lanseringsprogram som skal skape smaksopplevelser for våre forbrukerkunder, kategorivekst for våre partnere i handelen og lønnsom vekst for Brynild.


«Vi tenker langsiktig og legger inn 100 millioner kroner i året i utvikling av mennesker, merkevarer og maskiner. Da må vi fortsette å levere lønnsom drift for å finansiere dette. Jeg er stolt av at vi i en veldig uoversiktlig situasjon treffer godt på våre produktlanseringer og lager produkter som smaker godt og ser bra ut. Det er fortsatt suksessformelen når man jobber med nøtter og godteri» avslutter Brynild-sjefen.


Om Brynild:

Vi er en uavhengig familiebedrift med ledende markedsposisjoner innen godteri og snacks i Norge og Sverige. Brynild står bak merkevarene Den Lille Nøttefabrikken, St. Michael, Dent, Brynild og Minde Sjokolade, i tillegg til å selge merkevaren NIVEA i Norge. Bedriften fyller i år 128 år og er fortsatt 100% eid av familien Brynildsen, med 5. generasjon, Anders Brynildsen, ved roret som Brynild-sjef. Bedriften har rundt 220 ansatte og omsetter for nær 900 MNOK. Fabrikkene i Fredrikstad er Nordens eneste hvor det produseres både nøtter, sjokolade og sukkervarer under samme tak.


Kontaktperson: Anders Brynildsen, m: 913 96 925, epost: anders.brynildsen@brynild.no